Nyári gumit mikor cseréljünk? Nem csak a profilmélység számít.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

A nyári hónapokban rendszerint sokat vagyunk úton. Hazánk szebbnél-szebb tájakkal csábít, és élményfürdők, csúszdaparkok is akadnak bőven. Szinte minden idegenforgalmi régiónkban megtalálhatóak fesztiválok, szabadtéri rendezvények, de a természetes vizek szerelmesei is megtalálhatják a számukra ideális programokat. Ahogy azonban a vénasszonyok nyara beköszönt, sokan elkezdünk azon gondolkodni, milyen feladatok várnak ránk az autó télre való felkészítésével kapcsolatban. Ha nem a közelgő műszaki jelentette akadályok sikeresen vétele a cél, akkor is fontos, hogy odafigyeljünk a gépjármű általános állapotára. A biztonság szolgálatában kiemelt szerep jut az évszaknak megfelelő gumiabroncs használatára, hiszen ezen a tapadás, a vezetési élmény, a fogyasztás, a menetstabilitás múlhatnak.

Tartósan hét fok alatti hőmérséklet? Cseréljen azonnal!

A szakemberek a gumicsere időpontjának meghatározásakor azt szokták megjelölni, amikor tartósan hét fok alá süllyed a hőmérő higanyszála. Természetesen nem mindegy, hazánk mely területén lakunk, mint ahogy a gépjármű használati szokásokon is sok múlik. A hegyekben érdemes már korábban gondoskodni a cseréről, és ha például hajnalban szoktunk útnak indulni, akkor sem árt, ha a téli abroncs már az első hét fok alatti hetekben felkerül az autóra. Ha csak nappal gurulunk az utakra néhány óra erejéig, akkor várhatunk vele kicsit, de mindenképpen figyeljünk a hőmérsékletre, hiszen a hideg aszfalton egészen másként viselkedik a nyári gumi, mint amire eredetileg ki lett találva.

Eltérő teljesítmény, kockázatos helyzetek

Nem csak az eltérő anyagösszetételben különbözik egymástól a téli és a nyári abroncs, hanem bizony a felületi kialakítást illetően is. A mély bordák és a sűrű lamellák a vízelvezetésen túl a stabilitásért és a nedves körülmények közötti tapadásért is felelnek. Tudta, hogy nedves aszfalton a kopott gumik akár megnégyszerezhetik a féktávolságot? Kétség sem férhet tehát hozzá, hogy az évszaknak megfelelő gumihasználat még korántsem elegendő, hiszen annak állapotán is nagyon sok múlik. A legújabb téli gumi tesztek is azt támasztják alá, hogy a használt abroncsok helyett érdemes új típusokat választani, melyek garantáltan hozzák a tesztelések során elért eredményeket. Ugyan sikerülhet használt gumit is jó minőségben kifogni, de ennek élettartama már csak a korábbi gyártási időpont miatt is rövidebb. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a gumi akár állásában is veszít minőségéből, tehát figyeljünk a gyártási időpontra is. Egy 5 éves gumi már korántsem számít fiatalnak, s ez után fokozottan romlik teljesítménye és az általa jelentett biztonság.

Amennyiben gumicsere alkalmával a tavalyi szettet szeretnénk felszerelni, akkor szánjunk időt annak ellenőrzésére. Nyári gumiknál 1,6 mm, a téli verzióknál pedig 4 mm a minimális profilmélység, mely már igencsak balesetveszélyesnek számít. Fontos tehát, hogy ne várjuk meg ezt a kopottságot, inkább már felé közeledve gondoskodjunk az új szett beszerzéséről.